So sánh sigma 30mm f1.4 vs sigma 56mm f1.4

WinWinStore – Sigma gần đây đã tung ra bộ ba ống kính mới cho các máy ảnh Fujifilm X và đây sẽ là so sánh Sigma 30mm F1.4 DC DN Contemporary với Fujifilm XF 35mm F1.4 R WR, đâu là sự lựa chọn tốt hơn cho người dùng Fujifilm?

Sau nhiều tin đồn và hứa hẹn, Sigma cuối cùng cũng đã ra mắt những chiếc ống kính mới cho Fujifilm X. Bộ ba ống kính mới gồm Sigma 16mm F1.4, 30mm F1.4 và 56mm F1.4 DC DN Contemporary. Trong số đó ống kính 30mm với tiêu cự tương đương 45mm khá lạ nhưng được đánh giá là là tốt cho những ai cảm thấy 35mm vẫn còn khá rộng và 50mm thì hẹp quá, còn 35mm của Fujifilm sẽ cho tiêu cự gần bằng 50mm là mốc tiêu cự được ưa chuộng hơn. Vậy thì hãy cùng thử so sánh hai chiếc ống kính này để xem ống kính nào tốt hơn nếu người dùng muốn có gì đó mới lạ hơn với tiêu cự 45mm từ Sigma 30mm F1.4 DC DN Contemporary, hay vẫn ưa chuộng 50mm từ cây nhà lá vườn Fujifilm XF 35mm F1.4 R WR?

Thông số cơ bản hai ống kính:

Sigma 30mm F1.4 DC DN ContemporaryFujifilm XF 35mm F1.4 RTiêu cự30mm (tương đương 45mm trên APS-C)35mm (tương đương 50mm trên APS-C)Khẩu độF1.4-F16F1.4-F16Vòng khẩu độKhôngCóSố lá khẩu97Thấu kính9 thấu kính/7 nhóm 1x thấu kính phi cầu 1x thấu kính phi cầu hai mặt8 thấu kính/7 nhóm 1x phi cầuKhoảng lấy nét cận nhất0.30m0.28mĐộ phóng đại tối đa0.14x0.17xChống rungKhôngKhôngChống chịu thời tiếtKhôngKhôngKích thước(Đường kính x Chiều dài)65 x 73mm65 x 55mmTrọng lượng265g187gGiá bán tham khảo6.190.000đ (WinWinStore)10.600.000đ (WinWinStore)

Như các thông số kể trên, chiếc ống kính Sigma 30mm F1.4 DC DN Contemporary mới thật sự rất ấn tượng và đáng chú ý. Điều này cũng dễ hiểu vì đây là ống kính mới được ra mắt gần đây, cụ thể là vào 2016 là phiên bản đầu tiên và phiên bản cho Sony E là vào năm vừa rồi, lần này tiếp tục đến phiên bản cho Fujifilm X.

Đáng chú ý chính là hoàn thiện của ống kính rất tốt với một mức giá rất phải chăng. Bạn sẽ có được ống kính với chất lượng quang học tốt với các thấu kính phi cầu để kiểm soát quang sai, đồng thời hoàn thiện tốt. Chiếc ống kính Sigma 30mm F1.4 DC DN Contemporary này còn thú vị hơn khi có tiêu cự 45mm trên APS-C, một tiêu cự khá lạ nhưng sẽ rất thú vị dành cho người dùng. Mức giá tốt cũng là điểm cộng của ống kính.

Còn Fujifilm XF 35mm F1.4 R thì có vẻ không mấy hấp dẫn hơn, nhưng vẫn là sự lựa chọn không tệ nếu bạn thích tiêu cự 50mm trên APS-C. Đặc biệt ống kính còn có vòng khẩu độ để đem lại cảm giác kiểm soát tốt hơn. Ngoài ra thì kích thước lẫn trọng lượng ống kính cũng cho trải nghiệm dùng thoải mái hơn một chút.

Tổng kết lại, nếu bạn thích một tiêu cự mới lạ với mức giá và chất lượng tốt thì Sigma sẽ là lựa chọn hợp lý. Trong khi đó Fujifilm sẽ là lựa chọn truyền thống hơn và cho cảm giác sử dụng tốt hơn một chút với vòng khẩu độ trên ống kính.

The device is protected with extra seals to prevent failures caused by dust, raindrops, and water splashes.

A metal mount is generally superior to a plastic mount as it is more durable.

We consider a lower weight better because lighter devices are more comfortable to carry. A lower weight is also an advantage for home appliances, as it makes transportation easier, and for many other types of products.

The front element doesn’t rotate. This is important if you use filters, as some such as polarising or gradient filters have to be orientated a certain way.

It comes with a lens hood so that you don’t have to buy it separately. These are used to block strong light sources, such as the sun, from the lens to prevent glare and lens flare.

The lens hood can screw onto the lens in reverse so that you can keep it on your camera at all times, ready to use.

filter size

Unknown. Help us by suggesting a value. (Sigma 56mm f/1.4 DC DN | C)

This measurement is important to take into account when buying filters.

Optics

A longer maximum focal length allows you to focus in on a small part of a scene, and offers a narrower angle of view than shorter focal lengths.

A shorter minimum focal length allows you to get more of the scene in the photo, and offers a wider angle of view than longer focal lengths.

Optical image stabilization uses gyroscopic sensors to detect the vibrations of the camera. The lens adjusts the optical path accordingly, ensuring that any type of motion blur is corrected before the sensor captures the image.

At the shorter end of the lens you get the widest angle of view. This allows you to fit more of the scene into the photograph (based on APS-C format).

At the longest end of the lens you get the narrowest angle of view. This allows you to fit a small portion of the scene into the photograph, such as when you are zooming in on a subject (based on APS-C format).

A true macro lens has a magnification of 1:1. This means that the image produced is a life-size representation of the subject being photographed.

The zoom range is the ratio between the longest and shortest focal lengths. A higher zoom range means that the lens is more versatile.

Aperture

With a wider aperture the sensor can capture more light, helping to avoid blur by enabling a faster shutter speed. It also provides a shallow depth of field, allowing you to blur the background to focus attention on the subject.

With a wider aperture the sensor can capture more light, helping to avoid blur by enabling a faster shutter speed. It also provides a shallow depth of field, allowing you to blur the background to focus attention on the subject.

Similar to the number of aperture blades, rounded blades affect the way the light gets through to the sensor. Rounded blades, often only found on more expensive lenses, improve the appearance of the out-of-focus areas. This allows you to attain better, softer looking bokeh in your photos.

The aperture controls how much light gets through to the camera’s sensor. More blades is often an indicator of a better quality lens. It also allows you to achieve much nicer looking bokeh when blurring out your background, whereas a lens with less blades will often produce harsher, more polygonal bokeh.

A smaller aperture reduces the amount of light reaching the sensor. This is important in bright conditions where a wider aperture could result in your image being overexposed. Another advantage is that with a smaller aperture you get a greater depth of field, and can keep all of the image in focus.

A smaller aperture reduces the amount of light reaching the sensor. This is important in bright conditions where a wider aperture could result in your image being overexposed. Another advantage is that with a smaller aperture you get a greater depth of field, and can keep all of the image in focus.

Focus

Many lenses allow you to focus to infinity. This is essential when you wish to take photos including far off objects, such as when shooting landscapes, in order to make sure everything is sharp and in focus.

Lenses with a built-in focus motor can autofocus even if the camera does not have its own focus motor.

With full-time manual focus, you can move the focus ring whilst it is in AF (autofocus) mode. This means that you can make manual adjustments once the AF has finished, without changing to manual mode.

Lenses with built-in focus motor focus faster and more quietly than lenses without a focus motor which rely on the camera's body focus motor.

This is the closest distance that the lens can focus. A shorter minimum focus distance allows you to get closer to your subject, and is particularly important when doing macro photography.

Benchmarks

sharpness result

Unknown. Help us by suggesting a value. (Sigma 56mm f/1.4 DC DN | C)

The sharpness result from the DxOMark set of metrics. This result is based on the MTF (modulation transfer function) measurement, and gives an overall indication of the sharpness of images produced by the lens.

The lateral chromatic aberration result from the DxOMark set of metrics. Chromatic aberration is a type of distortion which results in color fringing along edges within the image.

DxOMark score

Unknown. Help us by suggesting a value. (Sigma 56mm f/1.4 DC DN | C)

DxOMark is a set of tests to measure the performance and quality of lenses and cameras. The DxOMark score is the overall score given to the lens.

distortion

Unknown. Help us by suggesting a value. (Sigma 56mm f/1.4 DC DN | C)

The distortion result from the DxOMark set of metrics. Distortion in the lens refers to the variation of magnification throughout the image. More distortion will result in straight lines being recorded incorrectly in the image.

transmission

Unknown. Help us by suggesting a value. (Sigma 56mm f/1.4 DC DN | C)

The transmission result from the DxOMark set of metrics. Transmission refers to the amount of light that reaches the sensor through all of the glass elements of a lens, with a lower TStop signifying more light. This is important as less light reaching the sensor can lead to the requirement of higher ISOs or slower shutter speeds.

vignetting

Unknown. Help us by suggesting a value. (Sigma 56mm f/1.4 DC DN | C)

The vignetting result from the DxOMark set of metrics. Vignetting refers to when the brightness of an image changes from the center towards the edges, resulting in darkened corners. A result of 0 is perfect and the image will have no vignetting.

Chủ đề