The last guardian đánh giá game

Sau suốt gần 1 thập kỷ chờ đợi, cuối cùng thì The Last Guardian đã chính thức ra mắt vào ngày hôm nay trên hệ máy PS4. Với quãng thời gian phát triển đầy trắc trở như vậy, việc thành công của trò chơi bị nhiều người nghi ngờ là điều dễ hiểu bởi trong quá khứ, có không ít tựa game chỉ vì trì hoãn quá lâu dẫn đến không thể đáp ứng nổi kì vọng củ các fan hâm mộ.

![ The Last Guardian cũng đã theo chân Final Fantasy XV ra mắt game thủ sau nhiều năm trì hoãn. ](https://https://i0.wp.com/image.lag.vn/upload/news/16/12/07/grrq0dgat7lamp1wpzwj-1481037753400_DGWQ.jpg)

The Last Guardian cũng đã theo chân Final Fantasy XV ra mắt game thủ sau nhiều năm trì hoãn.

Dựa vào điểm số thống kê bước đầu trên trang Metacritic thì xem ra các fan hâm mộ của hãng Ico đã có thể thở phào khi nhận xét về game là rất tích cực. Cả các trang tin game lẫn người dùng đều hào phóng tặng cho tựa game độc quyền này rất nhiều điểm 8, 9 thậm chí là cả 10.

![ Điểm số ấn tượng của The Last Guardian trên trang Metacritic. ](https://https://i0.wp.com/image.lag.vn/upload/news/16/12/07/meta-1481037852819_FSWO.png)

Điểm số ấn tượng của The Last Guardian trên trang Metacritic.

Dưới đây chúng ta sẽ cùng tham khảo một số lời nhận xét đến từ các tạp chí game danh tiếng:

GameSpot - 9/10

Không rõ là sự vô tình hay cố ý của hãng sản xuất mà The Last Guardian đôi lúc có độ thử thách rất cao. Có thể nó được làm ra với mục đích thử sự kiên nhẫn của người chơi với Trico - sinh vật nửa chim nửa mèo đồng hành cùng cậu bé nhân vật chính trong suốt chiều dài game. Nó quả thực là điểm sáng của The Last Guardian khi thể hiện những cử chỉ cũng như cung bậc cảm xúc rất chân thực và càng chơi, bạn sẽ càng cảm thấy rõ sự gắn bó giữa bản thân mình với Trico.

The last guardian đánh giá game

IGN - 7/10

Nếu những khoảnh khắc hoành tráng đầy ấn tượng trong The Last Guardian khiến bạn phải trầm trồ bao nhiêu thì ngược lại cũng tồn tại không ít tình huống ngớ ngẩn khiến bạn hết sức bực mình vì lỗi camera hay cơ chế điều khiển kém linh hoạt của trò chơi. Dù vậy thì chịu đựng những hạn chế này của game tỏ ra hoàn toàn xứng đáng với trải nghiệm đặc biệt mà nó mang lại.

Game Informer - 8/10

Không ít lần bạn sẽ cảm thấy tức muốn chết trước sự cứng đầu của Trico khi chơi The Last Guardian. Nhưng công bằng mà nói thì tựa game này không đơn thuần chỉ là điều khiển nhân vật nhảy qua vực sâu và cố gắng mở những cánh cửa bị khóa. Điều khiến cho bạn cảm thấy thỏa mãn nhất là chứng kiến những hành động ngộ nghĩnh của Trico, khi nó xuất hiện kịp thời để cứu bạn khỏi nguy hiểm hay khi những cảnh vật tuyệt đẹp xuất hiện trước mắt bộ đôi nhân vật chính. Cảm giác đó khó mà tìm thấy được ở một tựa game phiêu lưu hành động nào khác.

![ Môi trường trong game được thiết kế hết sức hùng vĩ và ấn tượng. ](https://https://i0.wp.com/image.lag.vn/upload/news/16/12/07/lastjpg-b7ad80-1280w-1481037964296_KBYH.jpg)

Môi trường trong game được thiết kế hết sức hùng vĩ và ấn tượng.

Kotaku - Đáng chơi

The Last Guardian là một câu chuyện tuyệt đẹp về tình bạn giữa hai tâm hồn đồng điệu nằm trong hai thể xác rất khác biệt. Trico mang lại cho bạn cảm giác nó giống như một sinh vật sống thực sự thay vì một cơ chế AI cài đặt sẵn trong game. Bù lại thì hệ thống chuyển dịch camera của game được thiết kế khá tồi khiến cho những tình huống platforming mang nặng yếu tố hên xui.

Destructoid - 8.5/10

Thật khó để che lấp sự lỗi thời về nhiều mặt của The Last Guardian, nhưng khi trực tiếp trải nghiệm tựa game này bạn sẽ hiểu tại sao nó lại mất tới 10 năm để hoàn thiện. Phần chuyển động nhân vật phải nói là quá đẹp và chân thực làm bạn cảm thấy cả cậu bé lẫn Trico thật sự như đang sống trong thế giới trò chơi. Một vài lỗi kỹ thuật nhỏ khiến cho tựa game này bị mất điểm nhưng nhìn chung thì nó rất đáng để bỏ tiền và thời gian ra trải nghiệm.

ICO and Shadow of the Colossus are two of my favorite games amidst an incredible lineup of classics on the PS2. While most would agree that Shadow of the Colossus is a monumental title both in concept and execution, I would argue the same for ICO.

The reason for that is a simple one- the relationship that grows throughout the course of the game between Ico and Yorda. Without uttering a single word of dialogue, their bond was expressed through action, primarily through the act of holding hands.

Yorda herself was a curious one, and even though the majority of the game was spent trying to help her go around obstacles she couldn’t cross, in the end, it became evident that Ico needed her just as much as she needed him.

It’s a subtle realization that builds throughout the experience, and it’s one I’ve never forgotten.

Since then, many games have tried to foster similar relationships, but I feel they have all failed in one aspect or another, and I have not been able to grasp the same emotions I felt during the last few fading moments of ICO.

That is until I was finally able to play the Last Guardian.

The last guardian đánh giá game

Trico is undeniably the star of this game and I found it to be instantly lovable.

MSRP: $59.99

Platform: PS4 Played on: PS4 Pro PS4 Pro enhancements: Improved framerates stability on the PS4 Pro and higher resolution support Length: 14~ hours

First and foremost, the most important element that this entire experience hinged on was the mysterious creature, “Trico”.

If Trico was uninteresting, robotic or a nuisance to deal with, everything else would’ve fallen apart, but luckily, Trico is hands down the most fantastical creature I’ve ever encountered in a video game.

From its striking visual design to the immaculate animations that always managed to look completely natural, it’s a marvel of design and will no doubt go down in the books as what developers should strive for when creating a brand new creature.

The way it would shimmy its back slowly before preparing for a long jump or seeing how it watched with utmost attention, whimpering in concern as I made my way through some truly perilously obstacles- a thousand little moments like these made Trico feel truly alive.

In order to allow Trico to shine, the levels and puzzles themselves needed to be implemented in a way that would make good use of its immense size as well as its peculiar nature, and luckily, they’re all expertly crafted exactly so.

The vast majority of the obstacles presented came with a simple but elegant solution, and I never found myself stuck for more than 15 minutes in any given area, making sure that I felt challenged but never overwhelmed by some obtuse puzzle solution.

The last guardian đánh giá game

Many of the puzzles felt very creative requiring careful observation of my surroundings.

As the story progressed, the bond between the two unlikely companions grew, and showed not only in how they displayed concern for one another but also in the gameplay itself, where Trico was more willing to listen to direction and work together.

Even though there are many gestures I could show to Trico, it’s never plainly stated what they meant to Trico and what they would have it do, leaving me to experiment and put my own interpretation on them, which made their relationship feel even more intriguing.

I felt like I was back to a time years ago on a sunny afternoon, out in the yard with my dog Happy, attempting to teach him a trick and being frustrated as he didn’t quite understand what I was trying to get across to him and loving every minute of it anyway.

I would often find myself in awe of Trico’s various actions and behaviors, trying to figure out what it wanted me to do and even though my interpretation was oftentimes the wrong one, it felt wondrous trying to figure it out all the same.

In fact, I sometimes found myself a bit lost in a situation not knowing what I should do next as Trico wandered about trying to figure it out as well, and would sometimes find out exactly what needed to be done by itself before I could.

As a person who loves animals, to think that I could have such moments inside a videogame makes me hopeful for the future of AI in gaming.

The last guardian đánh giá game

I personally didn’t refer to Trico as “Trico” during my playthrough, I called it “best buddy”. I’ll get you out of there, best buddy!

While I found the core components of the Last Guardian to be impeccable, that is not to say that the game is without any faults.

Most notably, the camera would often go out of control, especially in the tight corridors where I was riding Trico as I was too close to the ceiling.

I would also find myself clinging to Trico under its belly or some other weird location where I struggled to find where I was. There were some issues with the context-sensitive buttons where there were multiple things near me and it would pick up on the wrong object, forcing me to throw the needless objects away from that location just so that I could pick up the right thing.

Lastly, I found that there were some issues with the framerate, which dipped significantly for about 10-20 seconds in certain areas of the game, many of them involving a great deal of physics objects, but luckily those moments were few and far between.

Saying that the wait has been long to finally get our hands on the Last Guardian is the understatement of the century, but I can state without hesitation that the wait has been more than worth it. The awe-inspiring living creature that is Trico carries this title, which would have otherwise just been a good puzzle platformer into an instant classic that I’m sure to visit time and time again, just to say hello to my new best buddy, one more time.

Fun Tidbit -I’m officially bestowing the title of the developer that can do no wrong to Team ICO. You had a good run, Platinum.